W tym dziale znajdziesz informacje na temat miejsc, w których możesz zgłosić przejawy dyskryminacji, mowy nienawiści i innych przestępstw. Z kolei pod tym linkiem znajdziesz informację o tym jak należy postąpic w sytuacji przestępstw na tle rasowym.
W Polsce zatrzymać cię może tylko Policja i Straż Graniczna. Osoba zatrzymująca musi wylegitymować się (pokazać odznakę, legitymację).
Ochroniarz bez licencji nie ma prawa cię wylegitymować ani przeszukać, nie może też zastosować środków przymusu bezpośredniego (czyli np. fizycznie lub za pomocą środków chemicznych cię obezwładnić, użyć psów lub koni służbowych).
Polskie prawo daje w uzasadnionym przypadku możliwość zastosowania siły, ale tylko licencjonowanym ochroniarzom. Zgodnie z rozporządzeniem z 1998 roku mogą oni używać "środków przymusu bezpośredniego" tylko wtedy, gdy ktoś będzie próbował uciec z miejsca przestępstwa (podkreślmy! MIEJSCA PRZESTĘPSTWA) lub gdy ktoś ochronę zaatakuje. Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (2013 r.) precyzuje też dokładnie w jakich okolicznościach ochroniarz może użyć siły. Zakazane jest używanie siły fizycznej, gdy podejrzany jest skrępowany. Nie wolno pod żadnym pozorem uderzyć kobiety w wyraźnej ciąży, dziecka poniżej 13. roku życia oraz osoby niepełnosprawnej. Jeśli takie osoby łamią prawo, licencjonowany ochroniarz może je jedynie obezwładnić. Przepis nie dotyczy jednak sytuacji, w której te osoby zagrażają życiu lub zdrowiu innych ludzi.
Telefony alarmowe
W sytuacji zagrożenia: życia, zdrowia i mienia masz prawo wezwać pomoc. Z telefonu komórkowego dzwonisz pod numer 112 i czekasz na połaczenie, następnie operator przekieruje Cię do opowiednich służb. W przypadku jeśli twój telefon nie działa poproś o pomoc kogoś w najbliższym otoczeniu. Linia 112 jest bezpłatna. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer 112 można wybrać w telefonie bez karty SIM.
Ponadto możesz połączyć się przez telefon bezpośrednio z odpowiednimi służbami:
999: Pogotowie
998: Straż Pożarna
997: Policja
994: Pogotowie Wodno - Kanalizacyjne
993: Pogotowie Ciepłownicze
992: Pogotowie Gazowe
991: Pogotowie Energetyczne
988: Telefon Zaufania
986: Straż miejska
981: Pomoc drogowa
O tym, jak prawidłowo zgłaszać zdarzenie dzwoniąc pod numer 112 możesz przeczytać na stronie, która jest dostępna po polsku [PL], angielsku [EN], rosyjsku [RU], ukraińsku [UA], francusku [FR] i niemiecku [DE].
Niebieska linia!
OGÓLNOPOLSKI TELEFON DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE "Niebieska Linia" 801-12-00-02 działa od poniedziałku do soboty w godz. 8.00- 22.00, w niedziele i święta - w godz. 8.00- 16.00.
Opłata za połączenie - opłata za każdą minutę zgodnie z posiadaną taryfą
Dzwoniąc pod nr 801-120-002 uzyskasz wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o możliwościach uzyskania pomocy najbliżej miejsca zamieszkania.
W każdy poniedziałek od godziny 18.00 do 22.00 w Ogólnopolskim Pogotowiu dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" (pod numerem infolinii 801 120-002) prowadzone są konsultacje w języku angielskim a w każdy wtorek od godziny 18.00 o 22.00 – w języku rosyjskim. Dzwoniąc pod numer infolinii można uzyskać wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o obowiązujących w Polsce przepisach i procedurach oraz o placówkach udzielających pomocy osobom doznającym przemocy w rodzinie.
Opłata za połączenie- opłata za każdą minutę zgodnie z posiadaną taryfą.
Zapamiętaj!
• po wybraniu numeru „112” należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc nie generuje kosztów dla zgłaszającego zdarzenie),
• krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora CPR właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko,
• wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia,
• udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,
• wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora,
• nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
• jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112”,
• należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.
Opracowano na podstawie: http://www.wroclaw.info-migrator.pl/aktualnosci-wr/1062-2016/2586-zasady-bezpieczenstwa-dla-imigrantow, http://www.112.gov.pl/112/
Ponadto pod tymi linkami znajdziesz informacje dotyczące:
- Przestępstw na tle rasowym,
- Zagrożeń w mieście i nie tylko.